CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, March 13, 2009

Introverted Sensing Thinking Perceiving (ISTP)

Pendiam dan terpelihara. Berminat dengan cara dan sebab perkara dapat dilakukan. Pandai dalam perkara mekanikal. Suka mengambil risiko. Biasanya berminat dalam sukan yang luar biasa. Setia kepada kawan-kawan dan penilaian dalaman diri, tetapi tidak memenuhi sepenuhnya dengan undang-undang dan peraturan apabila mereka ingin menyelesaikan sesuatu. Mereka adalah pandai dalam mencari penyelesaian kepada masalah praktikal.


Gambaran seorang individu ISTP

TUKANG MESIN/ MEKANIK

  1. Sebagai seorang ISTP, cara kehidupan yang paling asas adalah fokus pada dalaman dimana mereka menanggung sesuatu dengan rasional dan menurut akal. Cara kehidupan yang kedua pula berfokus kepada luaran dimana mereka mengambil berat perkara-perkara melalui 5 deria mereka dalam fesyen benar.
  2. ISTP adalah bagus dalam analisis logic. Biasanya mereka mempunyai kuasa pertimbangan yang tinggi walaupun mereka tidak berminat dalam teori atau konsep, melainkan mereka memperlihatkan aplikasi praktikal. Mereka gemar melihat cara sesuatu berfungsi.
  3. ISTP mempunyai jiwa pengembaraan. Mereka tertarik dengan motorsikal, kapal terbang, penyelaman langit dan sebagainya. Mereka adalah sangat berdikari dan memerlukan ruang untuk memikir keputusan mereka. Mereka tidak mempercayai undang-undang dan peraturan kerana undang-undang dan peraturan boleh menyekat kebolehan mereka untuk melakukan perkara mereka.
  4. ISTP adalah setia kepada kepercayaan mereka dan mereka mempercayai bahawa semua orang patut dilayan dengan adil dan jujur. Walaupun mereka tidak mempercayai undang-undang dan peraturan sistem, namun, mereka amat mematuhi undang-undang dan peraturan diri sendiri. Mereka tidak akan mengambil bahagian dalam sesuatu yang akan melanggar undang-undang diri sendiri.
  5. ISTP suka dan memerlukan masa bersendirian kerana masa bersendirian ini penting untuk mereka menyusun pemikiran mereka dengan jelas.
  6. ISTP merupakan orang yang suka bertindak. Dapat menyesuaikan diri dan spontan, mereka bertindak serta-merta. Mereka biasanya mempunyai kemahiran teknikal dan dapat menjadi ketua teknikal yang baik. Mereka fokus kepada butir-butir dan perkara-perkara praktikal.
  7. ISTP sering mengelak daripada membuat penilaian berdasarkan nilai-nilai keperibadian. Mereka berasa penilaian dan keputusan harus dibuat secara asing, iaitu berdasarkan fakta. Mereka tidak memberi perhatian kepada perasaan mereka sendiri.
  8. ISTP adalah bagus dalam keadaan krisis. Mereka biasanya adalah ahli sukan yang bagus. Mereka juga bagus dalam mengikuti projek sehingga projek itu selesai. Biasanya mereka tidak bermasalah dalam sekolah disebabkan mereka merupakan orang introvert yang berfikiran logik. Mereka adalah individu yang sangat bersabar.
  9. ISTP adalah optimisme, penuh dengan keceriaan, setia kepada setandingnya, percaya kepada orang lain dan suka beramal.


Pekerjaan bagi individu berkeperibadian ISTP

Ciri-ciri umum ISTP:
  • Berminat dengan cara dan sebab perkara berfungsi.
  • Tidak berfungsi bagus dalam alam sekitar yang berstruktur, mudah berasa bosan.
  • Selalu mendapat fakta daripada sekeliling.
  • Mempunyai abiliti yang bagus dalam menggunakan logik dan alasan untuk menyelesaikan masalah.
  • Biasanya dapat menguasai pemikiran abstrak dan teori, tetapi tidak suka kepadanya.
  • Fokus kepada masa kini dan bukan masa depan.
  • Suka pengalaman yang baru dan berbagai.
  • Praktikal dan realistik.
  • Mampu menyelesai masalah dengan cepat.
  • Berdikari.
  • Yakin diri yang tinggi.
Pekerjaan yang sesuai kepada ISTP:
  • Polis dan kerja detektif.
  • Ahli patologi forensik.
  • Ahli program komputer, ahli analisis sistem dan pakar komputer.
  • Jurutera.
  • Tukang kayu.
  • Ahli mekanikal.
  • Pilot, pemandu dan pemandu pesawat.
  • Ahli sukan.
  • Pengusahawan.


Perhubungan bagi individu berkeperibadian ISTP

Kekuatan ISTP:
  1. Pendengar yang baik.
  2. Yakin kepada diri.
  3. Optimistik dan bergembira.
  4. Praktikal dan realistik.
  5. Tidak diancam oleh konflik atau kritikan.
  6. Dapat meninggalkan sesuatu perhubungan dengan senang jika perhubungan telah tamat.
  7. Dapat mengurus hukuman walaupun mereka tidak suka kepada menguruskan.
  8. Sedia menghormati keperluan orang lain dalam ruangan dan kebebasan peribadi.
Kelemahan ISTP:
  1. Hanya fokus kepada masa yang berlaku sekarang.
  2. Tidak pandai meluahkan perasaan dan emosi.
  3. Tidak sensitif terhadap perasaan orang lain.
  4. Kecenderungan mementingkan kebebasan keperibadian yang keterlaluan.
  5. Memerlukan ruangan peribadi yang banyak.


ISTP sebagai KEKASIH

ISTP adalah orang yang sangat bersemangat. Sikap mereka yang pandai membuat pemikiran dan halus perasaan menyebabkan mereka amat menarik perhatian orang lain.

ISTP memandang hubungan akrab sebagai kelakuan fizikal lebih daripada suatu perasaan mengekspresskan cinta dan kasih sayang.

ISTP suka menetapkan perkara dan ini mungkin menciptakan masalah kepada hubungan peribadinya.

ISTP berkecenderungan memegang perdapatan mereka terhadap sesuatu. Mereka suka mendengar pendapatan orang lain, tetapi tidak suka memberi komen diri. Mereka suka mengelakkan daripada menjawab masalah dengan menanya soalan.

Walaupun ISTP tidak suka mengekspresskan perasaan mereka kepada orang lain, namun mereka adalah peka kepada perasaan orang lain.


ISTP sebagai IBU BAPA

ISTP adalah ibubapa yang fleksibel dan tidak mengawal. Mereka suka memberi kebebasan yang secukupnya kepada anak-anak mereka tanpa mengawal mereka. Namun, sebagai ibu bapa, ISTP masih mempunyai disiplinnya tersendiri.

ISTP suka mengekalkan jarak mereka terhadap anak mereka. Mereka tidak berasa hendak menghantarkan pemikiran diri kepada anak-anak mereka.

ISTP suka menghabiskan masa dengan anak-anak dalam aktiviti-aktiviti luaran seperti memancing dan sebagainya. Mereka biasanya mengenali anak-anak melalui masa ini.


ISTP sebagai KAWAN

ISTP biasanya mempunyai sekumpulan kawan yang mempunyai hobi atau kegemaran yang sama.

0 comments: